De Pokémon Go-gekte

Donderdag, 04 Augustus 2016

Het is quasi onmogelijk om nog niets te hebben gehoord over de laatste koorts die de planeet deze laatste weken in haar greep heeft, de nieuwe Pokémon Go! Dit spel met augmented reality werd gecreëerd dankzij de samenwerking van The Pokémon Company, Nintendo en Niantic. De pokémons bestaan al sinds 1996 in de vorm van stripfiguren, speelkaarten en Gameboy-spellen, maar deze nieuwe gebruiksvorm waarbij de laatste technologieën worden gecombineerd, maakt het gebruik uitermate origineel en aantrekkelijk.

Na een onmiddellijk succes in de Verenigde Staten de laatste maanden, is het spel tenslotte eind juli ook neergestreken in de meeste Europese landen. Trouwe fans van de Pokémons, maar ook beginnelingen, downloadden de applicatie om het spel te spelen. Dit heeft ondertussen een historisch record bereikt van 30 miljoen downloads en dit aantal stijgt nog elke dag.

De dag na de lancering aan de andere kant van de oceaan steeg het aandeel van Nintendo met 24,5%. Het gaat niet alleen om herinneringen aan het spel maar ook om een belofte voor de toekomst van het bedrijf bij het creëren van het augmented reality-spel.

Enkele weken al zijn we getuige van talloze onverwachte fenomenen, zoals spontane bijeenkomsten van mensen op zoek naar de fameuze pokémons. Een tijdje geleden werd de politie van New York overstelpt door de bijeenkomst van duizenden New Yorkers in de buurt van Central Park omdat de applicatie had gemeld dat daar een zeer zeldzame pokémon te vinden was. Het beroemde park wordt nu “het QG” van de spelers genoemd. De euforie rond het spel wordt dusdanig oncontroleerbaar dat bepaalde landen zich verplicht zagen een beroep te doen op de wet, zo legt Australië zijn burgers uit dat er geen Pokémons te vinden zijn in de politiebureaus...

De geestdrift veroorzaakt door dit spel is financieel manna voor talrijke activiteitensectoren. We weten dat het nu al meer dan 160 miljoen dollar wereldwijd heeft opgebracht, afgeleide producten en economische inkomsten voor de andere sectoren niet meegerekend.

Het spel toont aan welke plaats de augmented reality gaat innemen in onze maatschappijen. Met deze technologie kunnen voorwerpen in onze dagelijkse omgeving verschijnen met behulp van smartphones en tablets die beschikken over camera’s. Specialisten zijn van mening dat de markt tegen 2020 goed zal zijn voor 7,5 miljard euro. Het gebruik is oneindig en kan toegepast worden op zeer uiteenlopende sectoren als de mode, de industrie, de medische wereld, de meubelbranche enz. Deze technologie heeft het grote voordeel dat er geen grote investeringen nodig zijn voor de professionals, er zijn zelfs oplossingen voor de verhuur van tablets en smartphones voor grote en kleine volumes, afhankelijk van de behoeften.

De augmented reality biedt ook talrijke voordelen voor de bedrijven, zowel op het niveau van ontwikkeling, communicatie, aankopen, als vele andere mogelijkheden zoals het gebruik van beeld, geluid, video en zelfs 3D.