De impact van Covid-19 op de eventsector en de computerverhuur

Dinsdag, 07 Juli 2020

De impact van Covid-19 op de eventsector en de computerverhuur

Begin dit jaar 2020 heeft het evenement Covid-19 alle andere evenementen tot stilstand gebracht. Als het woord "annulering" in eerste instantie klonk om een einde te maken aan alle bijeenkomsten in de wereld, dan stelde het vooral de rol van de bedrijven in deze ongekende gezondheidscrisis ter discussie. En omdat alles bij het oude blijft, opent de afsluiting van de gebruikelijke mogelijkheden van de eerste helft van het jaar nieuwe perspectieven voor de merken. Wat zijn de gevolgen, welke nieuwe uitdagingen en waarden komen uit deze crisis naar voren? Zal de mens het aanspreekpunt zijn voor de communicatie tijdens deze epidemie?

De gevolgen voor de evenementensector

Na de oproep tot lockdown op 17 maart is de impact op de bedrijven meer dan voelbaar. Ten eerste heeft de staat openbare bijeenkomsten van meer dan tien personen verboden; beurzen, congressen, seminaries, concerten en andere evenementen werden stopgezet in de hoop op uitstel tot de tweede helft van het jaar. Ten tweede was er behoefte aan een bewustzijn van sociale afstand binnen een bedrijf of zelfs een huis. Home working wordt zo veel mogelijk van levensbelang, evenals het veiligstellen van werknemers die geen andere keuze hebben dan naar hun werkplek te gaan.


Al deze maatregelen leiden tot een algemene vertraging in het land. De volledige omvang van Covid-19 is nog niet bekend, maar schattingen zijn al beschikbaar: -3,2% voor de PC-markt, in het ergste geval zelfs -9%(Schattingen van Canalys, Client PC Analyse, januari 2020). Deze cijfers zijn mede het gevolg van de sluiting van productielijnen in China. De impact op de evenementenindustrie zal net zo sterk worden gevoeld, omdat deze markt zo afhankelijk is van de nieuwste technologieën.


Ten tweede is het soms een uitdaging om home workers te voorzien van computerapparatuur om de duurzaamheid van hun positie te waarborgen. Laptopverhuurbedrijven ondervonden kort voor de aankondiging van de lockdown een zeer sterke stijging van de vraag, waardoor er in Europa snel voorraden werden aangelegd.


Naast de Chinese productielijnen die tot stilstand zijn gekomen zijn leveranciers van de meeste apparatuur die nodig is voor de productie van evenementen en IT-benodigdheden en onderdelen, is het de transportverbinding die niet meer volgt: tot 14 weken doorlooptijd om onderdelen uit China te ontvangen. De geleverde hoeveelheden zijn natuurlijk erg klein. Het is dan onmogelijk om aan een land als de Verenigde Staten te leveren of de vraag is niet afgenomen.
Zonder mogelijkheden om een evenement te organiseren en met verlamde productielijnen hoe kunnen merken blijven bestaan bij klanten?

De terugkomst van de particulieren in het algemeen welzijn

Met de pauze in de traditionele consumptie: - 18% van de huishoudelijke consumptie (OFCE, Science-Po economics onderzoekscentrum), en behoeften gericht op basisbehoeften (waaronder 2 nieuwkomers: maskers en hydro-alcoholische gel), keren bedrijven zich naar projecten die zich richten op de sociale en maatschappelijke impact.
Een donatie voor het ziekenhuis of voor onderzoek is onvermijdelijk noodzakelijk en zal een echte impact hebben op het imago van het merk.


Als het organiseren van commerciële evenementen niet meer op de agenda staat, hebben degenen die zorgverleners of kwetsbare personen helpen op zijn minst de verdienste dat ze worden voorgesteld. Minder maar beter communiceren en, in het algemeen belang, het bedrijf een legitiem bestaan geven. Beter nog, om deze burgeropdrachten op te zetten, zullen de bedrijven opnieuw concrete ideeën kunnen uitwisselen en zich ertoe verbinden en economie te heropstarten die parallel loopt met hun hoofdactiviteit.


Door mensen weer in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen, kunnen bedrijven nieuwe kansen grijpen en waarom zouden ze geen nieuwe evenementen organiseren om hun consumenten tijdens de crisis en het herstel te begeleiden en te helpen.
Om u te blijven begeleiden, biedt FirstRental een dienst aan voor de verhuur van tablets, smartphones en laptops om de voortzetting van uw bedrijf te verzekeren, zelfs wanneer u thuis werkt.