De digitalisering van KMO’s

Woensdag, 04 Januari 2017

De digitalisering van KMO’s

De digitalisering van KMO’s is een nieuwe inzet in onze economie. We horen er veel over spreken maar wat houdt het eigenlijk in? Wat zullen de gevolgen ervan zijn? Tot welke veranderingen worden de ondernemingen geconfronteerd in deze nieuwe “industriële revolutie”?

Recente studies hebben aangetoond dat de Belgische ondernemingen bewust zijn dat deze veranderingen noodzakelijk zijn en dat het een uitwerking zal hebben op de economische situatie. Een onderzoek, uitgevoerd door Pb7 in het begin van de zomer in Oost-Europese landen en in de Verenigde Staten, toont aan dat  43 % van de ondernemingen innovatieve modellen zoeken die een digitalisering vereisen. Maar het onderzoek heeft ook benadrukt dat 41 % van de Belgische KMO’s, tegen 29 % van de overige landen, het nogal moeilijk vinden om op de hoogte te blijven van de laatste technologische vernieuwingen.

Dankzij deze cijfers merken we op dat de noodzakelijke transformatie moeilijk te behandelen is omdat ze ook een verandering binnen de organisatie van de onderneming eist. De meeste ondernemingen zijn verloren en weten niet hoe ze eraan moeten beginnen. Er zijn inderdaad verschillende punten in aanmerking te nemen : het verwerken van economische informatie, de klant centraal stellen, het herdenken van werkwijze en gewoontes, de investering in communicatie, de waardering van data, enzovoort.

Het is ook belangrijk in te zien dat het een impact zal hebben op zowel de strategie als op de organisatie, technologie en cultuur van de onderneming. En dit is de reden waarom het een echte uitdaging zal zijn voor de KMO’s, ze moeten reactief zijn en aandachtig aan de verschillende economische markten.

Het is duidelijk dat de ondernemingen raad en begeleiding nodig hebben om hun dataflow te kunnen optimaliseren en er zoveel mogelijk voordelen uit te kunnen trekken.

Een groot aantal sectoren kunnen nog verbeterd worden, in gelijk welk domein. Het is bijvoorbeeld mogelijk om handelspraktijken aan te passen alsook de industriële en management standaarden.

Om deze draai goed te overwegen en veranderingen goed op te nemen, zal het noodzakelijk zijn dat de KMO’s zich progressief investeren, stap per stap. Drastische veranderingen en een slecht begrip van de tools zal de verwachte werking niet weergeven.

Dankzij de digitale sector zullen de KMO’s hun kansen verrijken en ontwikkelen door nieuwe praktijken te gebruiken die een groot aantal mogelijkheden voorstellen. Het is ook een zeer goed communicatiemiddel, zowel intern als extern. Het kan op verschillende wijze gebruikt worden, zowel gedurende een seminarie, congres of professionele evenement.

We zien steeds meer ondernemingen en werknemers deze nieuwe tools, smartphones, tablets, enzovoort, testen. Er bestaan verschillende toestellen, die met een besturingssysteem werken waarmee verschillende taken kunnen uitgevoerd worden dankzij applicaties.

Ondernemingen zoals FirstRental kunnen u gedurende deze procedure begeleiden en helpen door u de noodzakelijke iPads, iPhones, Macs en Pc’s te verhuren.